14 Haziran 2008 Cumartesi

Televizyon reklamlarında kullanılan bazı anlatım formatları

Televizyon reklamlarında kullanılan bazı anlatım formatları

Televizyon reklamlarında mesajın hedef kitleye doğru bir şekilde ulaşabilmesi için uygulama kısmında anlatım formatları kullanılır. Temel anlatım formatlarını kısaca örneklendirerek sıralayabiliriz.

Gösterim

Televizyonun, reklam ortamı olarak kullanılmasının ürünün anlatımında hem görüntü hem sesin kullanılıyor olması bakımından diğer reklam ortamlarından ayrıldığını ve en büyük avantajının bu iki öğeyi beraber kullanabilmek olduğundan bahsedilmişti.Gösterim televizyon reklamları için en sık kullanılan anlatım formatı olmaktadır.

Gösterim 4 farklı biçimde uygulanabilir:

• Açıklayıcı gösterim: Ürünün bütün özelliklerinden detaylarına inilerek bahsedilir.Örnek olarak Digitürk reklamlarında her yaşa, her zevke uygun kanal olduğu vurgulanmaktadır.

• Yanyana ya da Kıyaslama Gösterim: Ürünün rakiplerinden farklı olduğunu anlatmak için kullanılır. Örnek olarak Rejoice’un bir alışveriş merkezinin bankında geçen Rejoice kullanmayan kızın saçında takılı kalan erkek arkadaşının eli ve aynı bankta oturan ve elini rahatlıkla kız arkadaşının saçında dolaştırabilen reklam gösterilebilir.

• Önce ve Sonra: Tüketicinin ürünü kullanmadan önceki hali ve sonraki hali gösterilir. Mr. Muscle: Zor işleri ona bırakın, sloganıyla gösterilen reklamlar bu anlatıma örenek gösterilebilir.

• Dayanıklılık testi: Ürünün sağlamlığı ve zorluklar karşısında dayanıklılığı vurgulanıyorsa bu format tercih edilir. ACE: Lekelere düşman, çamaşıra dost, sloganıyla gösterilen reklamlarda çamaşırlara zarar vermemesi yönü vurgulanmaktadır.

Tanıklık

Ürün ya da hizmeti kullanmış kişilerin ürün hakkında deneyimlerini anlatmaları yoluyla uygulanır. Dove sabunlarını 7 gün süreyle kullandıktan sonra görüşlerini dile getiren tüketicilerin yer aldığı reklamlar örnek olarak gösterilebilir.

Günlük yaşamdaki sorunları çözme ya da hayattan örnekler
Bir sorunun çözümünü konu alan ve bunu yaparken aynı zamanda ürünün özelliklerinide anlatan formattır. Lekelerin çıkarılmasını uygulamalı olarak gösteren Kosla reklamları örnek olarak gösterilebilir.

Sunucu ya da seslendiren kullanılan format

Genellikle fazla ilgi çekici olmamasına rağmen gene de başvurulan bir yöntemdir.Reklamlarda yer alan sunucular ünlü, uzman, satıcı, ürünü kullanan, reklamveren gibi kişiler olabilir. Calgon reklamları, İpana reklamları bu formata örnek reklamlardır.

Örneklendirerek bahsedilen anlatım formatları, anlatım formatlarından bazılarıdır, bahsedilenler dışında bir çok anlatım formatı bulunmaktadır.Bunlar tek başlarına kullanılabilecekleri gibi farklı formatlar aynı reklam içinde kullanılabilmektedir. Önemli olan reklamın amacına uygun olması ve bütünlüğüyle hedef kitlesine ulaşmasıdır.

Günümüzde teknolojinin hızlı ve sürekli gelişiyor olması, kitle iletişim araçlarının aynı zamanda ekonomik yönünün olması sebebiyle hergün milyonlarca reklama maruz kalınmaktadır. Araştırmalara göre; ABD’ de bir yetişkin yılda ortalama 86500 tv reklamı izliyor. Bir markanın görüntü kalabalığı içinden sıyrılması hiç kolay değildir.

Televizyon programlarını izlerken reklamlardan zevk alan ve ulaşılması kolay bir kitle olduğu çok açıktır ancak televizyonda reklam görmek istemeyen ve bunu kabul etmeyen bir kitlenin varlığı inkar edilemez bir gerçektir, bu noktada televizyonda yayınlanmakta olan reklamların kabul etmeyen kesimi etkileyecek kadar güçlü olması gerekmektedir. Tüketicilerinin bilinç ve bilgi düzeyinin yüksek olduğu, zamanlarının değerli olduğu bir çağda mümkün olduğu kadar yalın, izleyeni sıkmadan, süreyi çok uzun tutmadan, mesajı izleyici farkında olmadan beynine kazıyan, farklı tükeciye farklı anlatım yollarıyla başvuran reklamlar yapılmalıdır.

Televizyon reklamlarında artık çok geniş kitlelere seslenmek değil, doğru pazar bölümlendirmesi sonucu doğru tüketiciye ulaşmak ve ellerini satın almak için ceplerine sokturtmak önemlidir.

RTÜK tarafından yaptırılan bir araştırmaya göre, reklamların yüzde 13- 14’ü izleniyor, kalan yüzde 85’den fazlası boşa gidiyor.Buna rağmen 2006’da 2.1 milyar dolarlık bir büyüklüğe ulaşacak reklam sektöründen bahsediliyor, reklam harcamalarının %80’inini oluşturan görsel işlevsel reklam ortamlarından olan televizyon, yeni ve farklı reklam mecralarına rotasını çevirmiş reklam sektöründe daha uzun bir süre baskınlığını devam ettirecek gibi gözükmektedir.

1 yorum:

Unknown dedi ki...

Yararlı oldu :)