14 Haziran 2008 Cumartesi

Dünyada ve Türkiye’de İnternet Reklamcılığı

Dünyada ve Türkiye’de İnternet Reklamcılığı

Köksal Abdurrahmanoğlu
adinteractive Ajans Başkanı / CEO
koksal@istanbul.com

Türkiye’de Internet reklamcılığının toplam reklam pastasındaki oranı günümüzde %1-2’ler civarında olduğundan reklam dünyasındaki ağırlığı da şimdilik maalesef düşük. Aslında Internet reklamcılığı son yıllarda büyük atak yaparak binde 1’lerden bu noktaya geldi. Bunun arkasında yatan ana neden de gelir düzeyi ve eğitim düzeyi yüksek, bilinçli bir tüketici kitlesinin Internet’te büyüyerek yeralıyor olması. Bu pazarlama iletişimine açık “kaymak” kitle de pazarlamacıların ve reklamverenin gözünü kamaştırmaya yetiyor.

Birkaç yıl içinde online pazarlama sektörünün büyük bir gelişme kaydederek toplam reklam pastasından %10’lara varan paylar almaya başlamasıyla interaktif ajansların bu reklam pastasındaki ağırlığı yakında çok daha büyük oranda hissediliyor olacak.

Dünya reklamcılık sektöründe de diğer mecralarda gerileme yaşanmasına rağmen Internet reklamcılığının büyük bir gelişme gösterdiği gözleniyor. İlk kez 2007’de İngiltere’de Internet reklamcılığı cirosu geleneksel reklam mecralarını aştı ve reklam pastasından en büyük payı almış oldu. İnternet Reklam Bürosu (IAB)’nin yayınladığı rapora göre, yılın ilk altı aylık döneminde İngiliz reklam pazarındaki büyümede internet reklamcılığının payı diğer mecraların önüne geçerek 2.6 milyar dolarla % 14.7 olarak gerçekleşti. Ayrıca eMarketer raporlarına göre 2007 sonunda Internet reklamcılığının tüm İngiltere reklam pazarından %18’lik bir pay elde edeceği öngörülmekte.

Amerika’da da benzer bir durum yaşanıyor. Yine eMarketer’a göre, Amerikan Internet reklamcılığı ilk kez bu yıl 21.7 milyar dolarla radyo reklamcılığının önüne geçiyor olacak.

Bu da dünyada online reklama doğru yönelimin ne denli hızlandığını gösteriyor. Günümüzde bu hızlı yükselişe en önemli katkıyı özellikle ciro rekorları kıran online seri ilanları ve arama motoru reklamcılığı sağlamakta.

Aslında Türkiye’de de online’a yönelimde durum pek farklı olmamakla birlikte reklamcılık sektöründe bahsi geçen ciro ve online yüzde oranları Amerika ve İngiltere’ye oranla maalesef devede kulak kalıyor.

Internet reklamcılığının İngiltere’de %18, Amerika’da %10’luk oranlara ulaşmış olmasına rağmen Türkiye’de %1’lerde kalmış olmasının iki ana nedeni var:

- Firmaların pazarlama anlayışlarında kendilerini yenileyemeyip gerekli pazarlama devrimini henüz yaşamamış olmaları;

- Türk Internet sektöründe yeterli sayıda ve etkinlikte lokal içerikli online mecranın henüz yaratılamamış olması ve varolan az sayıdaki etkin online mecralara yeterince kaynağın reklamverenlerden aktarılamaması (online reklam pastasının büyük kısmı aracılarda kalmakta)

Türk Markaları Halen Pazarlama Uykusunda

Görüldüğü üzere, İnternet reklamcılığına Türk firmaların ayırdığı pay maalesef çok düşük. Bu durum klasik ajansların kucağında uykuya yatmış lokal markalar için büyük tehlike oluşturuyor.

Halbuki Türkiye’de yerleşik global firmalar bu konuda çok daha bilinçli hareket ediyor. Bu firmalar global tecrübe ve bilgi birikimleriyle en etkin ve en ekonomik pazarlama metodu olan Internet reklamcılığına diğer lokal firmalara nazaran çok daha büyük önem veriyor ve 360 pazarlama mixlerinde Internet’e %10’lara varan oranda pay ayırıyor. Bu da Türk markalarını global rakipleri karşısında günümüzde çok güçsüz bırakıyor.

Lokal markalarımızın Türkiye ve dünyada rekabet edebilmeleri için en kısa zamanda online pazarlama uyanışını gerçekleştirmeleri gerekiyor. Reklam ve pazarlama faaliyetlerinde artık interaktif teknolojileri de kullanmaya başlayıp kendi marka ve hedef kitlelerine en uygun yöntemleri test ederek online pazarlamanın nimetlerinden biran önce faydalanmalılar. Türk markaları gerekli pazarlama uyanışı yaşamazlarsa etkin ve ekonomik online pazarlama teknolojilerini kullanan global rakiplerine karşı yakın gelecekte lokal markalar için yok olma çanları çalıyor olacak.

Hiç yorum yok: