18 Haziran 2008 Çarşamba

Reklamcılar Derneği’nin belirlediği ajans seçim kuralları

Reklamcılar Derneği’nin belirlediği ajans seçim kuralları

Amaç

- Ajans seçiminde tarafların yararını gözeten objektif ve adil bir yöntemin benimsenmesi ve yerleştirilmesi. •- Reklam verenlerin kendileri için en uygun ajansı seçmeleri.•- Reklam ajanslarının uzmanlıklarının, emek, bilgi ve birikimlerinin karşılığı olan adil bir seçimin gerçekleşmesi.

Seçim Yöntemi

- Reklam ajansı seçimi ‘niteliklerin değerlendirilmesi’ yöntemi (credentials) ile yapılabileceği gibi; ‘yarışma açma yöntemi’ ile de gerçekleştirilebilir.

- Yarışma açma yöntemi, uzun dönemli reklamveren-ajans ilişkisinin kurulması için başvurulacak yol olmalıdır. --

- Tek bir kampanya ya da çizgi altı işler için açılmamalıdır. Bu ikinci tür işler için ‘niteliklerin değerlendirilmesi’ yöntemi daha doğru olacaktır.

- Seçim prosedürü objektif ve şeffaf olmalıdır. Açıklanan yarışma kuralları sonuna kadar her katılana eşit uygulanmalı, yarışmaya katılanların kimler olduğu açıklanmalı, süre dolduktan sonra yeni katılım kabul edilmemeli ya da yarışma iptal edilip katılanlar dışında başka bir ajans seçilmemelidir.

- Sunulan yaratıcı çalışmaların ve iletişim stratejisinin Fikir ve Sanat Eserleri Kanunu’na göre sahibi olan reklam ajansının her türlü telif hakkının korunacağı, reklamverence duyurulmalıdır.

Short list

Ajans tanıtım bilgilerinin alınmasının ardından yapılacak değerlendirme sonucunda, beklenen hizmete uygun nitelikte tercihen 3, en fazla 5 ajansın bulunduğu bir short list oluşturulur.

Brief’in Yöntemi

Reklam verenin tanıtım gereksinimini içeren yazılı brief, short list’e kalan ajanslara, aynı anda verilmelidir. Bu briefte işin tanımı (sadece iletişim stratejisi mi, yoksa yaratıcı çalışmayı da içeren tam bir kampanya mı istendiği), sunumun değerlendirilmesinde dikkate alınacak hususlar, çalışma koşulları ve finansal konular da belirlenmeli, ajanstan ne tür hizmetler beklendiği açıkça sıralanmalıdır. Bu amaçla, Reklamveren – Reklam Ajansı Hizmet İşbirliği Sözleşmesi yol gösterici olabilir.

Ajans sunum öncesi, ihtiyaç duyduğunda reklâmverene ulaşabilmelidir. Yarışmaya katılanlarca yöneltilen sorular nedeniyle ek bilgi gerektiğinde yarışmaya katılanların hepsine bu bilgiler aynı anda ulaştırılmalıdır.
Brief ile sunum arasında yeterli zaman olmalı. Bir yaratıcı kampanyanın tümünü içeren yarışma için ajansa en az 3 haftalık süre tanınmalı.

Sunum

Ajans seçiminde karar yetkisi olanların tamamı, süreç hakkında bilgilendirilmelidir. İmza yetkisi olan en az bir üst düzey yönetici ile ajansla ilişki sorumluluğunu üstlenecek yetkili, yarışmaya katılan ajansların hepsinin sunumlarında hazır bulunmalıdır.

Reklamveren tarafından sunumun alındığının yazı ile teyit edilmesi doğru olacaktır.

Değerlendirme ve ilan

Sunum sonrası, ajans değerlendirme kriterleri olarak aşağıdaki ölçütler dikkate alınmalıdır.

- Ajansın pazara bakışı ve briefi kavrayışı,

- Stratejik odaklanması,

- Pazarlama sorununa getirdiği çözüm,

- Yaratıcılık,

- Sunum ekibinin nitelik, uyum ve performansı,

- Sunumun kalitesi,

- Önerilen çalışma koşulları.

Ajansın kurumsal yapısı, saygınlığı, diğer markaları için gerçekleştirmiş olduğu tanıtım hizmetinin kalitesi, repütasyonu gibi konular da karar sürecinde etkilidir.

Sunumların tamamlanmasından sonra mümkün olan en kısa sürede, normal koşullarda iki hafta içinde, hangi ajansın seçildiğine karar verilmelidir. Sonuç, katılan ajansların tümüne aynı gün yazılı olarak bildirilmelidir.
Short list’e kalan ajanslara, iletişim uzmanlığı, bilgi birikimi, harcadıkları emek karşılığı bir ücret ödenmelidir.
Seçilmeyen ajans yarışma için reklâm verence kendisine sağlanan malzeme ve varsa gizli bilgileri reklâmverene, reklâmveren de kendisine bırakılan sunum materyalini seçilmeyen ajansa iade etmelidir.

Televizyona en çok reklam veren şirketler

Türkiye’de acaba televizyon reklamını en çok hangi şirketler kullanıyor? Bu dosya konusu hazırlanırken, 2007 yılının toplam verileri henüz belli değildi. Bunun için Bileşim Medya’nın daha önce yayınladığı, 16 Temmuz-15 Ağustos tarihleri arasındaki verilerinin listesine bakacağız. Buna göre Türkiye’de televizyon reklamını, bünyesinde Lipton’dan Knorr’a kadar birçok markayı barındıran Unilever şirketi kullanıyor.

Rakamlar şu şekilde:

Firma Süre (saniye)

Unilever 1.062.891
P&G 702.547
Ülker 364.836
Vodafone 310.463
Benckiser 309.703
Türk Telekom 293.317
Frito-Lay 247.305
Turkcell 242.727
Arçelik 226.620
Hayat Kimya 218.113

En çok reklâm alan kanallar hangileri?

En çok reklâmı veren şirketler belli. Peki, en çok reklâm yayınlayan televizyon kanalları hangileri? Bunun için yine Bileşim Medya’nın 16 Ekim – 15 Kasım tarihli verilerine göz atalım.

Listenin başındaki STV, 482 bin 796 saniye reklam alarak bir önceki ayın birincisi olurken, 476 bin 7 saniye ile Show ikinci, 452 bin 634 saniye ile NTV üçüncü sırada yer aldı.

Listedeki diğer kanallar ve aldıkları reklam süreleri şöyle:

Mecra Süre

STV 482.796
SHOW TV 476.007
NTV 452.634
KANAL 7 443.882
ATV 442.569
KANAL D 412.471
FOX 406.390
CNBC-e 395.127
STAR 392.078
FLASH 383.374

Hiç yorum yok: