21 Haziran 2008 Cumartesi

Pepsi, Rusya’nın meyve suyu liderini satın alıyor…


Pepsi, Rusya’nın meyve suyu liderini satın alıyor…
PepsiCo ve Pepsi Bottling Group Lebedyansky’nin Meyve Suyu İşletmesinin %75.53’ünü satın alma konusunda anlaştı.
PepsiCo ve Pepsi Bottling Group bugün, ortak bir girişimle, bebek maması ve soda işletmeleri hariç olmak üzere Rusya’nın lider markalı meyve suyu üreticisi JSC Lebedyansky’nin %75,53 hissesinin 1.4 milyar dolar karşılığında satın alınması konusunda anlaşmaya varıldığını duyurdu.
Lebedyansky, Rusya’daki yaklaşık %30 pazar payı ve 2007’de meyve suyu işletmesinin elde ettiği yaklaşık 800 milyon dolar gelirle, Rusya’nın en büyük, dünyanın ise altıncı büyük meyve suyu üreticisi.
PepsiCo International CEO’su ve PepsiCo Başkan Yardımcısı Micheal White, satın alma ile ilgili olarak şunları söyledi:
“Bu anlaşma, bize dünyanın en hızlı büyüyen meyve suyu pazarlarından birinde büyümemizi sürdürmemiz için güçlü bir platform sağlayacak ve PepsiCo ürün portföyünün küresel dönüşümünü daha da ileriye taşıyacak. Lebedyansky’nin güçlü yanlarını dünyanın en büyük markalı meyve suyu üretici ve satıcılarından biri olan PepsiCo ve en büyük şişeleyicimiz olan PBG’nin gücüyle birleştirmek çok büyük fırsatlar sağlayacak. Lebedyansky’nin markasına yatırım yapmak ve bu büyük Rus şirketi için daha da parlak bir gelecek yaratmakta kararlıyız.”
Pepsi Bottling Group Başkanı ve CEO’su Eric Foss da, konuyla ilgili olarak, şöyle konuştu: “Rusya bizim en hızlı büyüyen pazarımız ve oradaki işlerimizi daha da geliştirmek için akıllı yatırımlar yapıyoruz. Lebedyansky’nin güçlü markalarını ve yetkin çalışanlarını güçlü PBG-PepsiCo ortaklığına dahil etmek, Rusya meyve suyu kategorisinin sürekli gelişiminin ön saflarında yer almamızı sağlayacaktır.”
Lebedyansky hisselerini PepsiCo/PBG’ye satmayı kabul eden hissedarlardan biri olan Lebedyansky Başkanı Yuri Bortsov ise, görüşlerini şöyle dile getirdi: “Rusya’da yatırım yapma konusunda uzun süreli bir mirasa sahip olan ve Lebedyansky’nin büyümesi ve başarısı konusunda açık bir kararlılık gösteren büyük şirketler olan PepsiCo ve PBG’yle bu anlaşmaya vardığımız için mutluyuz. Şirkete ciddi bir yatırım ve dağıtım gücü getirecekler ve bu şirketin güçlü, sağlam bir rekabetçi yapıyı devam ettirmesini sağlayacaklar.”
Varılan anlaşma gereği, PepsiCo ve PBG, Lebedyansky’nin dört hissedarına ait olan %75.53 hissesini satın alacak. Alınan hisseler, Pepsi Co ve PBG arasında sırasıyla %75 ve %25 oranında bölüşülecek.
PepsiCo ve PBG’nin Lebedyansky hisselerini satın almak için ödeyeceği yaklaşık 1.4 milyar dolar, Lebedyansky’nin borçları ve şirket bölünmesine ilişkin düzenlemeler dahil, ancak şirketin bebek maması ve soda işletmeleri hariç yaklaşık 2 milyar dolayındaki toplam şirket değerini ifade ediyor.
Satın alma işlemi, normal kanuni onaylara ve Lebedyansky’nin PepsiCo ve PBG tarafından satın alınmayan bebek maması ve soda işletmelerinin kalan hissedarlar arasında bölünmesine tabi olacak. Şirket bölünmesi, satış işlemine taraf olmayan Lebedyansky hissedarlarının çoğunluğunun kabul etmesine bağlı. Şirket bölünmesi ve Lebedyansky hisselerinin %75.53’ünün satın alınması işleminin 2008’in üçüncü çeyreğinden önce tamamlanması beklenmiyor.
Rusya kanunlarının gerektirdiği şekilde ve şirket bölünmesinin başarıyla tamamlanması şartına tabi olmak üzere, PepsiCo ve PBG işlemin tamamlanmasından kısa süre sonra Lebedyansky’nin kalan tüm hissedarlarının hisselerini satın almak için mecburi bir teklif yapacak. Mecburi teklifin tamamlanmasının ardından, iki şirketin Lebedyansky’deki hisseleri %100’e kadar çıkabilir.
Anlaşmanın ek koşulları açıklanmadı. PepsiCo ve PBG bu işlemin 2008 için daha önce açıkladıkları beklentileri ciddi şekilde etkilemeyeceğini belirtti.
PepsiCo’nun Rusya’daki geçmişi, zamanın PepsiCo Başkanı ve CEO’su Donald M. Kendall Pepsi-Cola’yı ilk kez Moskova’daki bir Amerikan ürünleri fuarında sergilediği ve Sosyet Başbakanı Nikita Khruschev’in ilk kez Pepsi’yi tattığı 1959’a kadar dayanmaktadır.
Onbeş yıl sonra, 1974’de Rusya’daki ilk Pepsi-Cola şişeleme fabrikası Novorossiysk’de açıldı ve Pepsi’yi ülkede üretilen ilk Batı markalı tüketim ürünü haline getirdi. Bu tarihi olayı kutlamak için, PepsiCo’nun Yönetim Kurulu Abrau-Durso yakınlarında bir toplantı yaptı ve bu toplantının bir ABD şirketi için bir ilk olduğuna inanılmaktadır.
Bugün, PepsiCo ve stratejik şişeleme ve dağıtım ortağı Pepsi Bottling Group, Rusya’da 7.000’den fazla kişiye iş sağlamakta ve ürünleri ülkedeki perakende dükkanların %98’inden fazlasında bulunmaktadır.
Lebedyansky Meyve Suyu İşletmesi Ana Gerçekler
  • Dünya’nın altıncı büyük meyve suyu üretici (Kaynak: Euromonitor 2006)
  • Küresel pazar payı %1.6 (Kaynak: Euromonitor 2006)
  • Yaklaşık %30 pazar payıyla en büyük Rus meyve suyu işletmesi (Kaynak: AC Nielsen)
  • 2000-2006 yılları arasında meyve suyu pazar payını üç katına çıkarttı (Kaynak: Lebedyansky)
  • 2006 yıllık net geliri 615 milyon dolar ve EBITDA geliri 109 milyon dolar (Kaynak: Lebedyansky)
  • 2007 yıllık denetlenmemiş net geliri 803 milyon dolar (Kaynak: Lebedyansky)
  • İki üretim fabrikası: Lipetsk bölgesi ve St. Petersburg
  • Yıllık üretim kapasitesi: 1,368 milyon litre (Kaynak: Lebedyansky, Mayıs 2007)
  • Çalışan: 6,000 (Meyve suyu işletmesi)
  • Şirket, premium, orta ve değer segmentlerinde güçlü bir pazar konumuna sahip
  • Ana markaları: premium segment markası «Ya», orta segment markaları «Frustyle» ve «Tonus», değer segmenti markaları «Fruktovy Sad», «Privet», «Dolka», «Edo» buzlu çay ve 6-10 yaş arası çocuklar için meyve suyu «Tusa Jusa»
  • Şirket ürünleri için 120’den fazla ödül kazanmıştır
  • Yüksek kaliteli NFC meyve suları 2006 yılında piyasaya sürülmüştür
  • Avrupa’da aseptik PET şişelerde meyve suyu ve içecek üreten ilk şirketlerden biri
  • Son yıllarda kişi başına meyve suyu tüketimi hızla artmıştır; ancak, bu rakam diğer Avrupa ülkelerine oranla düşük kalmaktadır (Kaynak: Euromonitor 2006)

Hiç yorum yok: