14 Haziran 2008 Cumartesi

Dünyanın en değerli 250 markası

Dünyanın en değerli 250 markası

Marka, “The Dictionary of Business and Management”ın tanımına göre

“Bir ürün ya da hizmeti rakiplerden ayrıştırmaya yaran bir isim, bir işaret veya sembol”;

Walter Landor’a göre

“Marka bir vaattir. Bir hizmet ya da ürünün bir kalite ya da tatmin sağlayabilmesi için yapılmış kimlik ve özgünlük kazandırma çalışmasıdır.”

Katıldığım yüksek lisans programında kendisinden Bütünleşik Pazarlama İletişimi dersi aldığım değerli Hocam Prof. Dr. Ahmet Bülend Göksel’e göre ise

“Marka, aşktır.”

Ben de bu ayki yazıda Brand Finance’n hazırlamış olduğu Brand Finance 250 adlı dünyanın en değerli 250 markasının yer aldığı rapordan söz etmek istiyorum.

Top 250 marka olarak nitelendirebileceğimiz bu listede Avrupalı ve Amerikalı firmaların ağırlığı olduğunu görmekteyiz. Önümüzdeki on yıl içerisinde gelişmekte olan ülkelerden yeni markaların top 20 içerisinde kendilerine yer bulmalarının mümkün olacağı öngörülüyor.

Listede hızlı tüketim mamullerinden finans sektörüne, elektronikten danışmanlık hizmetlerine pek çok sektördeki markalar sıralanmış ve sıralanan bu markaların toplam değeri ise 2.179 trilyon dolar olarak hesaplanmış.

Listede finans sektöründen 30, perakendeden 20, otomotivden 19 ve gıdadan 12 firma yer alıyor. 112 Amerikalı, 92 Avrupalı markanın yer aldığı listede maalesef herhangi bir Türk firması kendine yer bulamamış. Ümit ediyorum ki önümüzdeki yıllarda Türk markalarını da bu listede görme imkanımız olur.

Öte yandan Türkiye’de de markalar ile ilgili olarak AC Nielsen’in yaptığı bir araştırmanın sonuçları yayınlandı. Araştırma sonuçlarıyla ilgili AC Nielsen’in yaptığı açıklamalardan derlediğim bilgileri aşağıda bulabilirsiniz.

Nielsen Markalar Araştırması’nın 13.sü; İstanbul, Ankara ve İzmir’de 1.414 kişiyle görüşülerek gerçekleştirilmiş. Araştırma sonuçlarına göre kategori belirtilmeksizin kişilerin ilk aklına gelen marka sorgulaması yapıldığında, Arçelik'in 10 yıldır koruduğu liderliğini bu yıl da bırakmamış; son yıllarda Arçelik'in belirtilme oranının gerilediği ve diğer markaların tüketicinin zihninde daha çok pay almaya başladığı görülüyor.

Hiçbir ürün, marka ya da kategori hatırlatması olmadan tüketicilere 'İlk hatırladığınız firma hangisidir?'sorusu yöneltildiğinde de Arçelik yine lider durumda. Ardından ikinci sırada Koç, üçüncü sırada Sabancı yer almakta.

Tüketicilere kategori belirtmeden 'kendinize en yakın hissettiğiniz marka hangisidir?' sorusu yöneltildiğinde yaklaşık her üç tüketiciden biri (%37) yakın hissettiği bir marka olmadığını belirtmiş. Yakın hissedilen markalar sıralamasında Arçelik yine lider durumda. Ülker Arçelik'e en fazla yaklaşan sıralamadaki ikinci marka. Bu iki marka takip eden markalardan belirgin olarak ayrışıyor. Nike tüketicilerin kendilerine yakın hissettiği üçüncü marka.

İnnovasyon

Bu ay yurt dışında yeni geliştirilen bir ürünü anlatmak istiyorum.

Bu ürün, adı Clocky olan bir çalar saat; ama bildiğiniz çalar saatlerden biraz farklı…

Eminim siz de Clocky’nin özelliklerini okuduğunuzda en az benim kadar şaşıracaksınız.

Clocky;

- MIT’de yapılan bir çalışma sonucunda geliştirilmiş,
- İki kenarında tekerleklere sahip,

- İlk alarm çaldıktan sonra kalkmadıysanız ikinci alarm ile birlikte oda içerisinde bir yere saklanmak için kaçmaya başlıyor,

- Hareket ederken 60 cm yükseklikten düşse bile hasar görmüyor,

- Oda içerisinde her seferinde farklı bir yere saklanmasını sağlayan bir de çipe sahip,

- Düzenli, periyodik olarak değil de karışık bir düzende çalıyor.

Anlayacağınız üzere sizi sabah yataktan kaldırmak için elinden geleni yapıyor; hopluyor, zıplıyor, kaçıyor, saklanıyor.

Clocky’nin fiyatı 50 dolar, ayrıntılı bilgi almak için www.nandahome.com adresini ziyaret edebilirsiniz.

Kitap önerisi:

Şu ana kadar okuduğum kitaplar arasında ilk beşe kesinlikle gireceğini ifade edebileceğim bir kitap; “Görünmeyen Ekonomi; Dünya Gerçekte Nasıl İşliyor?”

Kitapta sumo güreşçilerinden, uyuşturucu satıcılarına ve emlakçılardan Ku Klux Klan’a kadar geniş bir perspektifte farklı konulara istatistik ve ekonomi bilimleri açısından yaklaşarak bizim gördüğümüzü değil de aslında neler olup bittiği ortaya koyuluyor.

Kitabı okuduğunuzda insanların motivasyonlarını daha iyi anlayacağınızı ve dünyaya farklı bir gözden –en azından daha fazla sorgulayarak – bakacağınıza eminim.

Görünmeyen Ekonomi; Dünya Gerçekte Nasıl İşliyor? Stephen D. Levitt, Boyner Holding Yayınları

Ayın sözü:

“En güçlü şirket, sermayesi en iyi olan şirkettir. Sermaye ise parasal varlıklar değil, para getiren varlıklardır; yani çalışanları ve müşterileridir”

Hiç yorum yok: