4 Haziran 2008 Çarşamba

Media Markt : Pazarlama Gafı

mediamarkt

25 Eylül 2007 - saat 08:00′da açılışı yapılan Media Markt Ümraniye mağazası, Türk tüketicisinin gösterdiği yoğun ilgi nedeniyle satışlarını geçici olarak durdurdu. Avrupa’nın en büyük elektromarket zinciri Media Markt’ın Türkiye’deki açılışı için düzenlediği kampanya, tüketiciler tarafından büyük ilgiyle karşılandı. 28 Eylül 2007 Cuma tarihine kadar sürdürülmesi planlanan kampanya, promosyonlu ürünlerin stoklarının tükenmesi sebebiyle ilk gün sonlandırıldı.

Bu aslında bugün itibariyle gereğinden fazla konuşulmasına sebep olacak pazarlama gafının haberlere yansımış kısmıdır. Türkiye genelindeki tüm TV kanalları bu açılışı “ İzdiham - Rezillik - Teknoloji Magandalığı - Kalabalık Kuyruklar ” gibi etiketlerle sundular. Sabahın erken saatlerinde kuyruklarda bekleyenler, zaman geçtikçe ve istediklerine ulaşamayınca kavga bile ettiler. Bayılanlar, yumruklaşanlar, gözlerine biber gazı sıkıldığını iddia edenler… neler neler! Sonrasında içeriye yarısı bile açılmamış kepenklerden girmeyi başaranlar stokları tüketti. 3 gün sürmesi hesaplanan satışlar 1 günde bitti. Ürünler satıldı. Tüketici lanet etti. Alışveriş yapmayı başaranlar da o günü hatırlamak istemeyeceklerdir.

Avrupa’da açtığı her mağazanın ilk günü, seçtiği belli ürünlerde kampanya yapan Media Markt mağazaları, diğer ülkelerde de ilk gün büyük bir ilgi ile karşılaşmakta… Yani aslında bunlar tipik tüketici davranışları. İnsanlar mağaza önlerinde sabahlıyorlar, ve neredeyse %50 oranında indirimleri kaçırmamak için itişmeler - kakışmalar yaşıyorlar. Fakat bu müşteri odaklı pazarlama konsepti gerekli düzenlemeler yapılmazsa Türk insanını çıldırtır. Sen istersen bu işi 70′li yıllardan beri yap, anında ” Kandırmaca kardeşim” lafını yersin.

Yeni pazara girerken, o ülke’nin kodları okunur. Sen Türk insanını ” Natasha” diye okumayı nasıl becerdin? İstanbul genelindeki bilboardlara yansıyan Nataşalı reklamında, “25 Eylül’den itibaren tıpkı Natashalar gibi en çekici aletleri aynı çatı altında bulacaksınız” sloganına ne oldu ? Türkiye’nin en çekilmez görüntülerine sebep oldun… Kendini duyurmada başarılı olduğun kadar, sunumda da başarılı olmalıydın.

İşte, bu ve buna benzer karmaşalar, önüne gelene ” Reklamın iyisi-kötüsü olmaz” gibi yersiz söylemleri söyletmeyi başarmıştır. Fakat sadece söyletmeyi başarır, başka bir işe yaramazlar. Bu sadece çılgın bir alışveriş konseptidir ve tüm dünya’da aynı etkiyi yaratmaktadır. İnsanlar çılgın gibi alışveriş yapmaya alıştılar. Türk insanı da tüketmeyi sever de, çıldırmayı pek sevmez… Sorun orada…

Hiç yorum yok: